انواع مدلهای دوچرخههای برقی اشتراکی متفاوت در سراسر دنیا
امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از دوچرخههای برقی اشتراکی مرسوم شده است. سرویسدهندههای مختلف در نقاط مختلف با توجه به وضعیت آب و هوایی و اقلیمی منطقهای که در آن هستند از دوچرخههای برقی متفاوتی استفاده میکنند. در دسته محصولات موجود در بازار جهان از دوچرخهٰهای برقی معمولی تا سهچرخه برقی و دوچرخه برقی بدون پدال دیده میشود. برخی از دوچرخههای برقی شبیه موتور سیکلت و یا موتور برقی طراحی شدهاند.
خلاصه که با استفاده از دوچرخههای برقی میتوانید بدون عرق ریختن دوچرخه سواری کنید. این مدل دوچرخه از سال ۱۸۹۰ وارد بازار دنیا شده است. در سالٰهای اخیر استفاده از تکنولوژیٰهای پیشرفتهتر در ساخت دوچرخههای برقی و استفاده از باتریهای کوچکٰتر و سبکتر استفاده از دوچرخه برقی بعنوان یک وسیله نقلیه دوستدار محیط زیست متداول شده است. بعنوان مثال در سال ۲۰۱۷ در کشور آلمان، بعنوان یکی از بزرگترین بازارهای دوچرخه در اروپا، دوچرخه برقی ۲۰٪ از فروش کل دوچرخه این کشور را به خود اختصاص داد. در بلژیک این عدد برابر ۵۰٪ از کل فروش دوچرخه بود.
در بازار انواع محتلفی از دوچرخه برقی بر اساس تنطیمات موتور و نوع باتری استفاده شده وجود دارد. در ادامه نگاه دقیقتری به انواع دوچرخه برقی موجود در بازار میاندازیم که بسیاری از آنها نیز بعنوان دوچرخههای برقی اشتراکی در سراسر دنیا استفاده میٰشوند. قاعدتا انتخاب نوع دوچرخه برقی برای سیستمهای اشتراکگذاری دوچرخه برقی رابطه مستقیمی با اقلیم شهری که در آن فعال هستند دارد.
کلاسهای دوچرخهٰهای برقی موجود در بازار pedal assist (پدال کمکی) یا throttle ( دریچه کنترل بخار در موتور)
کلاس اول : پدال کمکی یا پدالی – pedal assist -pedelec
بخش بزرگی از از دوچرخههای برقی اشتراکی مورد استفاده سرویسٰهای مختلف از دسته دوچرخهٰهای برقی پدالی هستند. در این گونه دوچرخههای برقی شما با پدال زدن به موتور دوچرخه کمک میکنید تا نیروی بیشتری را به چرخ عقب منتقل کند. اما متاسفانه رکاب زدن در دندههای بالاتر در دوچرخه برقی کمک چندانی نمیکند. ماکزیمم سرعت متصور برای این دوچرخهها ۲۵ کیلومتر بر ساعت است. این مدل دوچرخه متداولترین نوع دوچرخه برقی در اروپاست که استفاده از آن بسیار ساده است. این نوع دوچرخه برقی در همه مسیرهای مخصوص دوچرخه معمولی، اجازه تردد دارد.
کلاس دوم : موتور با دریچه بخار – throttle
سیستم کار موتور این دوچرخهٰهای برقی بسیار شبیه به اسکوتر و موتور سیکلت است. هنگامی که دریچه گاز فعال است موتور نیرو را تأمین می کند و شما و دوچرخه را به جلو میراند. هنگامی که دریچه فعال میشود، نیروی موتور را تامین میکند و دوچرخه برقی را به جلو میراند. اکثر این دریچهٰهای کنترل قابل تنظیم هستند و متناسب با میزان فشار دریچه نیروی بیشتری را تولید میکنند. در حقیقت این مدل دوچرخههای برقی برای نیروی پیشران خود نیازی به پدال ندارند. استفاده از این مدل دوچرخهها در امریکا و چین بسیار متداول است. دلیل آن این است که در این دو کشور به نسبت اروپا محدودیتهای بسیار کمتری برای استفاده از دوچرخه برقی وجود دارد.
کلاس سوم : پدالی سرعتی – speed pedelec
مکانیزم کار این دوچرخهها بسیار شبیه کلاس اول است. همانطور که از نام این دوچرخههای برقی پیداست، این مدل دوچرخه برای سرعتهای بیشتر تا ۴۵ کیلومتر بر ساعت طراحی شدهاند. در بسیاری از کشورها این مدل دوچرخه برقی در دسته موتورسیکلتها قرار میٰگیرد و راندن آنها نیاز به گواهینامه دارد.
دوچرخهٰهای برقی Hub Motors یا Mid-Drive
دوچرخههای برقی هاب موتور مدل چرخ جلو – Front Hub Motor
این مدل دوچرخه برقی سادهترین و در عین حال محدودترین مدل دوچرخه برقی است. این مدل اغلب در سیستم موتور throttle استفاده میشود. با توجه به اینکه سیستم محرکه روی چرخ جلو سوار است ممکن است در هنگام شتاب گرفتن دوچرخه واژگون شود. با توجه به اینکه وزن اصلی این دوچرخهها در چرخ عقب آن است یکی از در کنترل نیروی کششی ( اصطکاک ) مشکل خواهند داشت. با توجه به محدودیتٰٰهای زیاد این دوچرخهها استفاده از آنها معمولا در دوچرخههای برقی اشتراکی معمول نمیباشد.
دوچرخههای برقی هاب موتور مدل چرخ عقب – Rear Hub Motor
دوچرخههای برقی با هاب موتور چرخ جلو با هر دو کلاس دوچرخه قابل تطبیق هستند. این مدل دوچرخههای ارزانی در بازار به حساب میآیند. توزیع نابرابر وزن بدلیل وجود موتور در چرخ عقب متواند تاثیر منفی در هنلدینگ دوچرخه داشته باشد.
دوچرخههای برقی – Mid-Drive Motor
موتوراین مدل دوچرخههای برقی در وسط فریم دوچرخه قرار دارد و با قاب پدال دوچرخه درگیر است. موتور در این مدل با شروع پدال زدن موتور فعال میشود. دوچرخههای برقی Mid-Drive Motor برتریهای زیادی نسبت به دوچرخههای برقی هاب موتور دارد.
انواع باتری
هر دوچرخه برقی برای حرکت به نیروی محرکه نیازمند است. اکثر این باتریها قابل شارژ هستند.در دوچرخههای برقی مدرن همگی از باتریهای لیتیوم یون lithium ion استفاده میشود. این مدل باتریها سبکتر، قویتر و کوچکتر هستند. وزن اصلی دوچرخه برقی مربوط به باتری آن است. بنابراین اندازه و جانمایی باتری در دورچخههای برقی فاکتور مهمی بهحساب میآید.
این مقاله برداشتی آزاد از این مقاله از سایت مونتاژ بایک میباشد.
برای آشنایی با سیستم دوچرخههای برقی اشتراکی در ایران سایت زیرو را ببیند و اپلیکیشن zeero را اینجا دانلود کنید
برای آشنایی با یکی از سرویسهای دوچرخه برقی اشتراکی شرکت اوبر این مقاله را بخوانید