موتورهای برقی، آینده حمل و نقل تهران
در جوامع امروزی، شهروندان همواره به دنبال راهی ایمن و سریع برای رفتوآمد میگردند. موتورهای برقی گزینهای مناسب است.از سالهای دو، آلودگی هوا و ترافیک به عنوان مهمترین مشکلات اساسی تهران معرفی شده است. در این میان، گسترش کرونا و کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، بار دیگر از اهمیت رفت و آمد با وسایل اشتراکی حکایت میکند.
شرکت لایم بزرگترین شرکت دنیاست که در زمینه حمل و نقل هوشمند فعال است برای آشنایی بیشتر با این شرکت این مقاله را بخوانید
ا توجه به آلودگی بالای سوختهای فسیلی، منابع تجدید پذیری مانند الکتریسیته به عنوان راهکاری موثر در جابهجایی شناخته میشود. بدین ترتیب در چنین شرایطی استفاده از دوچرخههای اشتراکی و موتور برقی روشی مناسب در تردد شهری خواهد بود.
با اینکه موتورهای برقی ممکن است نمونه اولیه حمل و نقل آینده باشند، با این حال این اختراع از جمله ترندهای محبوب رو به پیشرفت معرفی شده و در طول زمان بهبود خواهد یافت. در حقیقت در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا، دوچرخههای الکترونیکی بیشتر و بیشتر به عنوان آینده حمل و نقل تلقی میشوند و مزایای زیادی را نه تنها برای کاربران بلکه به طور کلی برای محیط زیست به ارمغان میآورند.
زیرو سامانه اشتراکگذاری موتور برقی و دوچرخه برقی در ایران است برای آشنایی با این شرکت اینجا را کلیک کنید
چرا آینده حمل و نقل تهران در دست موتورهای برقی است؟
همانطور که پیش از این گفتیم، در ماههای گذشته مسئولان حمل و نقل تهران به دنبال افزایش دوچرخه و موتورهای برقی اشتراکی بودهاند. تا جایی که در اوایل امسال استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی 2 تا 3 برابر افزایش داشته است. تهران هماکنون 2هزار دوچرخه و موتور برقی اشتراکی دارد و قرار است طبق یک برنامه تسهیلاتی، به کارمندان ادارات و سازمانها، دانشجویان و دانشآموزان تخفیفهایی برای استفاده از دوچرخهها و موتورهای برقی اشتراکی داده شود. در ادامه به دلایل محبوبیت این وسیله در آینده این کلانشهر میپردازیم:
تهران به شدت به وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست در رفت و آمد نیاز دارد
موتورهای برقی نقش مهمی در کاهش ترافیک و بهبود کیفیت کلی هوا و سلامت عمومی خواهند داشت. با افزایش جمعیت تهران، احتمال میرود که تعداد افرادی که ترجیح میدهند برای کار با دوچرخه رفت و آمد کنند، دو برابر خواهد شد. مطالعه Deloitte پیش بینی میکند که تا سال 2022 بیش از ده میلیارد سفر و رفت و آمد با موتور برقی در پایتختهای بزرگ و پر رفت و آمد انجام شود.
موتورهای الکترونیکی و تلاش فیزیکی کمتر
افزایش سرعت موتور الکترونیکی زمان سفر را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد. پیش بینی میشود که استفاده از این وسیله نقلیه حتی ممکن است از ماشین، اتوبوس یا مترو پیشی بگیرد. یکی از بزرگترین جذابیتهای آن هم این است که موتور برقی به تلاش فیزیکی کمتری نیاز دارد و رفت و آمد با آن راحتتر است.
موتورهای برقی، مناسب برای گروههای سنی مختلف
در حالی که دوچرخههای استاندارد، سواری را با چالش بیشتری مواجه میکنند و به شکل فیزیکی خاصی نیاز دارند، موتورهای برقی تشویقی مناسب برای استفاده تمام گروههای سنی از این وسیله هستند. طبق نظرسنجی حمل و نقل تهران، 37 درصد از شرکتکنندگان تهرانی اعلام کردهاند که دوچرخه سواری نمیکنند، زیرا سنشان زیاد است یا برای این کار مناسب نیستند. موتور برقی این محدودیتها را از بین برده و رفت و آمد با دوچرخه و موتور را در تمام طول سال و برای همه قابل دسترس خواهد کرد.
افزایش فروش دوچرخههای عادی و دوچرخههای برقی در تهران
گزارشهای دیگر بیان میکند که در سال اخیر روند خرید دوچرخههای عادی در سطح پایتخت افزایشی بوده است. در اینباره به تازگی ارقامی منتشر شده است که نشان میدهد در سال گذشته فروش دوچرخه در مقایسه با سال پیشین، تا 46 درصد رشد داشته است. این موضوع بیانگر آن است که شهروندان تهرانی آمادگی لازم و کافی برای ورود موتورهای برقی را دارند و ترجیح میدهند به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی و حتی خودروهای شخصی، از موتورها و دوچرخههای برقی استفاده کنند.
مزایای سلامتی استفاده از وسایل نقلیه برقی
با وجود اینکه موتورها و دوچرخههای برقی نیاز به تلاش کمتری نسبت به دوچرخه سواری معمولی دارند، اما یک مطالعه آمریکایی نشان میدهد کاربران موتورهای برقی که هر هفته به مدت 40 دقیقه از موتور یا دوچرخه برقی استفاده کنند، میتوانند سلامت قلب و عروق، ظرفیت هوازی و کنترل قند خون خود را بهبود بخشیده و در عین حال به از بین بردن چربیهای اضافه و کاهش وزن خود کمک کنند.
قوانین جدید سازمان محیط زیست تهران
سازمان حفاظت محیط زیست در آئیننامه ۲ قانون هوای پاک، پیشنهادهایی برای توسعه موتورهای برقی، تسهیل قوانین و کاهش هزینههای مربوط به تأمین آن ارائه داده است. بدین ترتیب، «کاهش هزینههای تأمین» مانند معافیت شمارهگذاری موتورهای برقی از شرط اسقاط، «حداقل کردن تعرفههای گمرکی برای موتورسیکلتهای برقی» که بسیاری از آنها برای تولید داخل و تأمین قطعات نیازمند واردات به کار گرفته میشوند و «تسهیل اجرای قوانین» که برای قوانین گرفتن گواهینامه و پلاک انتظامی برای موتورهای برقی با توان پایین و اصلاح قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی است، در این آئیننامه مد نظر قرار گرفته است.
همچنین در پیشنویس آئیننامه ماده ۸ قانون هوای پاک که در حال نهاییسازی توسط سازمان حفاظت محیطزیست است و سن مرز فرسودگی برای ناوگان برقی به مراتب بیشتر از ناوگان مشابه مد نظر بوده، «افزایش سن مرز فرسودگی موتور و خودروی برقی» هم مورد توجه قرار گرفته است. بدین ترتیب به نظر میرسد که با وضع قوانین جدید، به زودی شاهد ورود تعداد عظیمی از این وسیله نقلیه و استقبال از آنها در خیابانهای پایتخت خواهیم بود.