نماد سایت زی‌‌رو

شرکت‌های معتبر دوچرخه‌های برقی اشتراکی در جهان

دوچرخه برقی اشتراکی

شرکت‌های معتبر دوچرخه‌های برقی اشتراکی در جهان

بر اساس آخرین گزارش‌ها در صنعت محصولات اشتراکی، موتورها و دوچرخه‌های برقی همچنان به عنوان محرک‌های قوی رشد در بازار وسایل حمل و نقل شناخته می‌شوند. در قاره اروپا، برای اولین بار تنها یکی از شرکت‌های دوچرخه‌های برقی بیش از 3 میلیون وسیله را در سال 2019 به فروش رساند؛ که نسبت به سال قبل 23 درصد افزایش داشت. تا امروز سهم موتورهای الکترونیکی از کل فروش محصولات اشتراکی به 17 درصد رسیده است. این احتمال وجود دارد که این رشد طی چند سال آینده ادامه یابد.

تاریخچه دوچرخه برقی

اخیراً  گزارش‌های رسمی در مورد استفاده از موتورها و دوچرخه الکترونیکی نشان داده است که 37٪ از پاسخ دهندگان در 11 کشور بزرگ دنیا برای استفاده از سیستم اشتراکی موتورهای برقی اقدام خواهند کرد. این گزارش و تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که دوچرخه‌ها و موتورهای برقی پتانسیل زیادی در گسترش حمل و نقل اشتراکی برای گروه‌های جدید جمعیتی مانند افراد مسن دارند. در این گزارش‌ها همچنین هزینه دوچرخه‌های برقی بزرگترین مانع در جذب بیشتر مشخص شده است. در نتیجه شرکت‌های بزرگ صنعت دوچرخه سواری به دنبال طرح‌های جدید برای گسترش این شیوه حمل و نقل در سراسر جهان هستند.

دوچرخه‌های برقی همچنین در تولید و رونق کسب و کارهای مرتبط بسیار موفق عمل کرده‌اند. رشد مشاغل مرتبط با دوچرخه‌های الکترونیکی در سال‌های 2017 و 2018، باعث شد تا نگاه به این شیوه حمل و نقل دگرگون شود. این روند در سال 2019 با شدت بیشتری ادامه یافت و به افزایش 11 درصدی در رونق کسب و کارهای دیگر انجامید.

از سال 2018 تا 2019، افزایش واحدهای تولیدی سرویس‌های اشتراکی به 60 درصد رسید. رشدی بی سابقه‌ که توجه بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به این صنعت را به خود جلب کرد. در کنار افزایش تولید، بیش از 50 هزار نفر در دنیا با استفاده از چنین کسب و کاری مشغول به کار شدند. این ارقام نشان می‌دهد که در سال‌های آینده صنعت دوچرخه‌های برقی اشتراکی به یکی از پرسودترین صنایع در دنیا تبدیل خواهد شد.

معرفی شرکت‌های معتبر دوچرخه‌های برقی اشتراکی جهان

Nextbike -دوچرخه و دوچرخه برقی اشتراکی اروپایی

Nextbike  یک شرکت آلمانی است که سیستم‌ دوچرخه‌های برقی را در این کشور توسعه داده و اداره می‌کند. این شرکت برای نخستین بار در لایپزیگ آلمان و در سال 2004 تاسیس شد. Nextbike در بیش از 300 کشور در سراسر جهان از جمله آلمان، انگلستان، نیوزیلند، لهستان، کرواسی، جمهوری چک، اتریش، سوئیس و اوکراین فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این مجموعه با حدود 100 کارمند در لایپزیگ مستقر است. دوچرخه‌های نکست بایک توسط شرکای خدمات محلی نگهداری می‌شوند.

Nextbike تا امروز توانسته است برنامه‌های فعالیتی متنوعی را برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها فراهم کند. کاربران علاقه‌مند می‌توانند با اسکن کد QR موجود روی دوچرخه، از امکانات و برنامه‌های حمل و نقل این شرکت استفاده نمایند. دوچرخه‌ها از طریق این برنامه یا خط تلفن، قابل بازگشت نیز هستند. در آلمان همچنین شهرهایی وجود دارد که یک ایستگاه مشخص را برای کاربران در نظر گرفته است. در این ایستگاه‌ها شهروندان می‌توانند با پرداخت هزینه کمتر، دوچرخه برقی را در هر نقطه برداشته و در نقطه‌ای دیگر آن را تحویل دهند.

سایت شرکت ألمانی ٔNextbike را از اینجا ببینید

برای آشنایی با شرکت BOLT که سرویس دوچرخه برقی اشتراکی در پاریس دارد این مقاله را بخوانید

Mobike – دوچرخه‌های برقی آسیایی

موبایک، مجموعه‌ اشتراک گذاری دوچرخه‌های برقی است که دفتر مرکزی آن در بیجینگ چین قرار دارد. با توجه به تعداد و پراکندگی دوچرخه‌ها، موبایک در دسامبر 2016 به عنوان بزرگترین اپراتور دوچرخه اشتراکی در جهان به شهرت رسید. در این سال همچنین “شانگهای” به عنوان “بزرگترین شهر جهان با دوچرخه” معرفی شد.

دوجرخه برقی اشتراکی موبایک

تاریخچه موبایک

موبایک در سال 2015 توسط روزنامه نگار سابق چینی “هو ویوی” تاسیس شد. بعدها “وانگ شیائو فنگ”، یکی از شرکای اوبر در چین به عنوان مدیرعامل این شرکت شروع به کار کرد. موبایک که در ابتدا قادر به خرید دوچرخه از تامین کنندگان مشخص نبود، تصمیم گرفت تا دوچرخه‌های برقی مخصوص خود را بسازد؛ دوچرخه‌هایی که در سال 2016 بازار صنعت حمل و نقل چین را تسخیر کرد.

در ژوئن 2017 موبایک توانست 600 میلیون دلار در ارائه سری جدید خود که با نام E  شناخته می‌شد، درآمد کسب کند. همین موضوع سرمایه این شرکت را تنها با یک سال کار، به یك میلیارد دلار رساند. در آوریل 2018، موبایک توسط شرکت وب چینی “Meituan-Dianping” و به مبلغ 2.7 میلیارد دلار خریداری شد. چند ماه بعد و در آگوست 2018، موبایک نسخه الکترونیکی دوچرخه‌های نارنجی خود را راه اندازی نمود.

برای آشنایی بیشتر با موبایک این سایت را ببینید

دسترسی

برای دسترسی به دوچرخه‌های موبایک، باید اپلیکیشن آن توسط کاربران دانلود شود. در این اپلیکیشن حداقل یک واحد پولی برای اطمینان از درستی جزئیات، توسط کاربر پرداخته می‌شود.هر کاربر همچنین ملزم به ثبت نام با استفاده از شماره تلفن همراه خود است. در چین شهروندان باید شماره شناسایی ملی خود را مطابق با مقررات دولت محلی ثبت کنند. این نرم افزار به کاربران زیر 14 سال اجازه استفاده نمی‌دهد.

برای کار با دوچرخه‌های برقی، کاربر با استفاده از برنامه، قفل دوچرخه را باز می‌کند. این برنامه سپس مسافت و مدت سفر و انرژی مصرف کننده را با استفاده از دوچرخه ثبت می‌کند. در پایان اجاره هزینه از حساب کاربر کسر می‌شود. از آنجا که Mobike هیچ سرویس آفلاینی ندارد، اپلیکیشن این مجموعه فقط معاملات آنلاین را از طریق AliPay ، WeChat Pay  یا کارت اعتباری می‌پذیرد. کاربران هنگام کرایه باید حداقل موجودی متوسطی در حساب خود داشته باشند. این شرکت همچنین برای استفاده از سرویس خود کاربران را موظف به داشتن سپرده‌های مشخص می‌کرد، موضوعی که در ژوئیه 2018 منتفی شد. هم اکنون کاربران آزاد هستند در هر زمان وجه سپرده حساب خود را از سرویس پس بگیرند، به شرطی که موجودی حسابشان منفی نباشد.

امتیازدهی به کاربران

موبایک در ابتدا از سیستم امتیاز دهی Mobike Score  برای پیگیری رفتار کاربران استفاده می‌کرد. سیستم نمره این مجموعه شامل پنج سطح برجسته (1000–701)، عالی (700–601)، خوب (600–501)، معمولی(500–301) و ضعیف (300–0) بود. امتیاز کاربران بر قیمت‌های آینده و استفاده از چنین سیستمی تأثیر گذاشت. هر کاربر جدید به طور خودکار با امتیاز “خوب” یا 550 امتیاز، کار با دوچرخه‌ها را آغاز می‌کرد. به کاربران برای اقدامات مختلف از جمله گزارش هر گونه مشکل در سیستم یا پارکینگ، امتیازی مشخص داده می‌شد. امتیازات از دست داده برای انجام فعالیت‌های نامناسب نیز منجر به تعلیق حساب کاربران می‌شد.

Stockholm City Bikes – دوچرخه برقی سوئدی

Stockholm City Bikes نام یک پروژه مشارکتی عمومی و خصوصی در استکهم است که به ارائه دوچرخه برقی برای شهروندان می‌پردازد. از طریق این برنامه، دوچرخه‌های برقی برای مدت حداکثر 3 ساعت و بین ساعت 6:00 صبح تا 22:00 شب در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. سیستم اجاره این شرکت به عضویت و کارت اجاره نیاز دارد. عضویت در وب سایت دوچرخه‌های شهر با استفاده از کارت اعتباری قابل انجام است. به جز وبسایت، شهروندان می‌توانند از مراکز دیگری مانند شرکت‌های حمل و نقل عمومی، برخی از خوابگاه‌ها و هتل‌ها و همچنین مراکز مختلف اطلاعات گردشگری کارت عضویت را دریافت کنند.

کارتهای حمل و نقل عمومی نیز می‌توانند به جای کارت  City Bikes مورد استفاده قرار بگیرند. در این حالت می‌توان بلافاصله پس از پرداخت کارت اعتباری، یک حساب عضویت در وب سایت City Bikes ایجاد و فعال کرد. قیمت کرایه دوچرخه‌های برقی برای یک سال کامل 250 کرون در نظر گرفته شده است. در وبسایت‌های دیگر هزینه و زمان کمتری برای دیگر افراد وجود دارد. افراد برای ثبت نام باید یک فرم شناسایی معتبر سوئدی یا گذرنامه داشته باشند.

استکهلم و دوچرخه‌های برقی اشتراکی

دوچرخه‌های شهر استکهلم برخلاف سایر برنامه‌های عمومی دوچرخه سواری که در طول سال در دسترس هستند، از اول آوریل تا 31 اکتبر و بین ساعات 06:00 تا 22:00 در دسترس قرار می‌گیرند. بررسی رفت و آمد دوچرخه تا ساعت 22:00 انجام می‌شود. همانطور که گفتیم، حداکثر مدت اجاره 3 ساعت است؛ با این وجود دوچرخه را می‌توان مسترد کرد و بلافاصله در هر نقطه شهر دوچرخه دیگری را بدون پرداخت هزینه اضافه کرایه نمود. در صورت پس ندادن دوچرخه در زمان مشخص شده، به حساب کاربری اخطار داده می‌شود. اگر 3 اخطار داده شود یا دوچرخه پس از 5 ساعت پس داده نشود، حساب مسدود شده و کاربر دیگر اجازه اجاره دوچرخه را ندارد.

در صورت سرقت یا آسیب دیدن دوچرخه، کاربر لازم است با خدمات مشتریان همکاری کند و به پلیس گزارش دهد. اگر دوچرخه به دلیل سهل انگاری کاربر به سرقت رفته یا آسیب دیده باشد، ممکن است کاربر مجبور به پرداخت هزینه 800 کرونی شود.

برای آشنایی با سرویس دوچرخه‌های برقی اشتراکی در ایران به سایت زی‌رو سر بزنید

خروج از نسخه موبایل