استفاده از موتورهای برقی بصورت چشمگیری در سراسر جهان فراگیر شدهاست. با این حال فناوری مورد استفاده در آنها هرگز ارزان و در دسترس نبوده است. آنها در بین مسافران، موتورسواران تفریحی و حتی در جادهها محبوبیت فوق العادهای پیدا کردهاند.
تاریخچه موتور برقی
برخلاف تصور عموم، موتور برقی وسیله جدیدی محسوب نمیشود. با وجود اینکه آنها تنها در دو دهه اخیر محبوب و گسترده شدهاند، اما مفهوم موتور برقی بیش از ۱۲۰ سال است که وجود دارد. اولین حق ثبت اختراع موتورالکترونیکی در ۳۱ دسامبر ۱۸۹۵ به بولتون جونیور اعطا شد. او موتوری شبیه به دوچرخه و مجهز به باتری با موتور ۶ قطبی اختراع کرد. در سال ۱۸۹۷، دومین ثبت اختراع موتور الکتریکی دوگانه به نام Hosea W. Libbey ثبت شد. در این دستگاه موتور در داخل محور میل لنگ قرار میگرفت. روشی که امروز هم به عنوان یک راه حل محبوب بکار میرود.
یک سال بعد و در سال ۱۸۹۸، حق ثبت اختراع به متیو استفانز داده شد که موتور برقی دیفرانسیل عقب را اختراع کرد. در این دستگاه یک کمربند رانندگی در امتداد لبه بیرونی چرخ استفاده میشد. یک سال دیگر پس از آن، جان شنیف به اختراع موتور برقی با اصطکاک چرخ عقب با چرخهای غلتکی پرداخت.
پیشرفتهای بزرگ موتور برقی در قرن بیستم
اگرچه این اختراعات ابتدایی بودند، اما نقطه شروع تولید موتورهای اکلتریکی امروزی را پایه گذاری کردند. در حقیقت مخترعان آینده، این موتورها را اصلاح کرده و در دسترس مصرف کنندگان قرار دادند. با این حال داستان موتورهای الکترونیکی تقریباً یک قرن متوقف شد تا اینکه شرکتهای بزرگ دوباره در دهه نود میلادی به تولید آنها علاقهمند شدند.
در سال ۱۹۸۹، یاماها یکی از اولین نمونه موتور برقی را ساخت و بعداً سیستم کمک پدال را در سال ۱۹۹۳ اختراع کرد. تولید جهانی موتورهای برقی بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴، ۳۵ درصد افزایش یافت. در سال ۱۹۹۷، لی یاکوکا، یکی از اولین موتورهای برقی محبوب ایالات متحده را تولید و در بازار عرضه کرد. موتورهای برقی اولیه، مقرون به صرفه بودند و از باتریهای سرب اسید استفاده میکردند. در حالی که در مدلهای گرانتر از باتریهای NiMH، NiCd یا Li-ion استفاده میشد.
بازار رو به رشد موتورهای برقی در قرن جدید
بازار موتورهای برقی در اوایل قرن جدید نیز متوقف نشد. تا سال 2007 تخمین زده میشد که موتورهای الکترونیکی ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل وسایل نقلیه در شهرهای چین را تشکیل دهند. امروزه این اعداد در سراسر جهان بسیار بیشتر است. در سال ۲۰۱۹، بازار موتورهای برقی ۱۵.۵ میلیارد دلار برآورد شد. انتظار می رود بین سالهای آتی این رشد به نرخ سالانه خدو هشت درصد برسد.
در سال ۲۰۱۹ همچنین موتورهای برقی با پدال از نظر نوع پیشرانه بر بازار تسلط داشتند. آنها در این سال ۸۸ درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص دادند. پیش بینی میشود که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ بیش از ۱۳۰ میلیون موتور برقی (با استفاده از تمام فناوریهای باتری) در سراسر جهان به فروش برسد. همچنین برآورد میشود که در سال ۲۰۲۳، فروش موتورهای الکترونیکی به 4موتورهای برقی میلیون دستگاه در سراسر جهان خواهد رسید.
تعداد روزافزون فروش جهانی این وسیله به این معنی است که تعداد بیشتری از موتورهای برقی در سراسر جهان و در خیابانها وجود خواهد داشت. بنابراین، پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۳ تعداد کل دوچرخه های برقی در گردش در سراسر جهان به ۳۰۰ میلیون عدد برسد. این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۵۰ درصد افزایش یافته است.
یکی از مهمترین مشتریان این موتورها شرکتهای اشتراکگذاری موتور برقی در سراسر دنیا هستند. شرکت لایم بعنوان یکی از بزرگترین سرویسهای اشتراکی وسایل نقلیه برقی در امریکا و جهان شناخته میشود که در ناوگان خود حدود تا به امروز حدود ۲۰۰۰ موتور برقی دارد. برای آشنایی بیشتر با این شرکت اینجا را کلیک کنید.
شرگت سیتی اسکوت در پاریس با سرمایهگذاری جدید شرکت اوبر حدود ۸۰۰۰ موتور برقی در ۴ شهر اروپایی دارد. برای آشنایی بیشتر با این شرکت اینجا را کلیک کنید.
چین پیشتاز در استفاده از موتورهای برقی
در میان تمام مناطق جهان، چین در مورد تعداد استفاده سالانه و موتورهای برقی تولید شده و فروخته شده در خیابانها پیشرو است. در حقیقت چین مدتهاست که در فروش سالانه موتورهای برقی روند رو به رشدی دارد. در سال ۲۰۱۳، ۳۷ میلیون موتور برقی در چین تولید شد که ۳۲ میلیون آنها در همان سال به فروش رسید. در همان سال، تنها 1.8 میلیون موتور الکترونیکی در اروپا ، ۴۴۰ هزار عدد در ژاپن و فقط ۱۸۵ هزار موتور برقی در ایالات متحده فروخته شد. انتظار میرود آسیا و اقیانوسیه در دوره آینده بر بازار جهانی تسلط داشته باشد و چین همچنان در صدر قرار بگیرد.
چرا چین در استفاده از موتورهای برقی اول است؟
موتورهای برقی در چین بیشتر قابل دسترسی هستند. دلیل آن هم این است که در آنها از باتریهای سرب اسید استفاده میشود. این باتریها نسبت به انواع دیگر ارزانتر بوده و قیمت نهایی موتور برقی را پایین میآورند. با استفاده از باتریهای سرب اسید، موتور برقی به طور متوسط در چین ۱۶۷ دلار قیمت دارد. بر اساس تحقیقات پایک، در مقایسه، هزینه موتورهای الکترونیکی در آمریکای شمالی به طور متوسط ۸۱۵ دلار و در اروپای غربی ۱.۵ دلار است.
زیرو سامانه اشتراکگذاری موتور برقی و دوچرخه برقی
بازار موتور برقی در اروپا
در اروپا نیز تعداد موتورهای برقی رو به افزایش است. کشورهای پیشرو در این زمینه شامل آلمان، فرانسه و ایتالیا میشوند. با این حال در کشورهای دیگری مانند هلند، دانمارک و دیگر مناطق اسکاندیناوی، روند رو به رشد استفاده از موتورهای برقی دیده میشود.
پس از آسیا و اقیانوسیه، اروپا حدود ۲۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۰۹، تنها حدود ۵۰۰ هزار موتور برقی در اروپا فروخته شد. این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲.۶ میلیون نفر رسید که از افزایش ۵۰۰ درصدی در ۹ سال گذشته حکایت میکرد.. در آلمان نیز فروش موتور برقی ۳۶ درصد افزایش یافت و به یک میلیون دستگاه رسید.
طبق گزارش انجمن سلطنتی پیشگیری از حوادث (ROSPA)، آلمان و هلند دو بازار پیشرو موتور برقی در اروپا هستند که به ترتیب ۴۴ و ۲۱ درصد از کل فروشهای اروپا را به خود اختصاص دادهاند. در سال ۲۰۱۹، فروش موتور برقی در آلمان ۲۵ درصد از کل بازار وسایل نقلیه را تشکیل میداد. از مجموع فروش، 99.5 درصد موتورهای برقی فروخته شده در آلمان مدلهای ۲۵۰ واتی هستند که به سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت میرسند. نیم درصد دیگر مربوط به موتورهای برقی سرعتی میشوند که استفاده از آنها ملزم به بیمه و پوشیدن کلاه ایمنی است.
موتورهای برقی در ایالات متحده آمریکا
در میان تمام بازارهای جهانی، ایالات متحده آمریکا کندترین کشور در پذیرفتن موتورهای برقی به عنوان وسیله حمل و نقل بود. حتی امروز ایالات متحده با داشتن نرخ رشد متوسط، آمار پایینی نسبت به استفاده موتور برقی در اروپا، آسیا و اقیانوسیه دارد. با این حال، ایالات متحده سرعت خود را افزایش داده و در سالهای اخیر رشد بیشتری در این زمینه دیده میشود.
به عنوان مثال، بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، موتورهای برقی کمتر از 1 درصد کل فروش سالانه وسایل نقلیه در ایالات متحده را تشکیل میدادند. طبق گزارش INSG ، سال ۲۰۱۳ به عنوان نقطه عطف در این زمینه شناخته میشود، زیرا 185 هزار موتور برقی در این سال و در ایالات متحده به فروش رسیده است. تعداد موتورهای فروخته شده در ایالات متحده همچنان در حال افزایش بوده تا جایی که در سال ۲۰۱۷ فروش آن ۲۶۳ هزار دستگاه گزارش شده است.
چرا مردم از موتورهای برقی استفاده میکنند؟
مردم در سراسر جهان به دلایل بسیار متفاوت عاشق موتورهای برقی هستند. برخی با آسیبهایی روبرو هستند که امکان دوچرخه سواری را برای آنها محدود میکند. در نتیجه از موتور برقی برای رفت آمد استفاده مینمایند. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Transport of London ، 20 درصد از ساکنان لندن که دوچرخه سواری نمیکنند، میگویند که این کار را انجام نمیدهند زیرا سن آنها بسیار زیاد است یا برای این کار مناسب نیستند.
طبق همین نظرسنجی ، ۲۸ درصد از افراد شرکت کننده، موتور برقی خود را به عنوان جایگزین خودرو خریداری کردهاند. همچنین یک مطالعه دیگر نشان میدهد که تکمیل یک مسافت با موتور برقی به طور متوسط ۲۱ درصد سریعتر از دوچرخههای سنتی خواهد بود. این سرعت ۲۳ کیلومتر در ساعت برای موتور برقی و ۱۸.۵ کیلومتر در ساعت برای دوچرخه سنتی گزارش شده است.
یک نظرسنجی دولتی در کپنهاگ – که نشان میدهد ۶۲ درصد مردم برای کار، مدرسه یا دانشگاه از موتور برقی استفاده میکنند – نشان داد که ۴۹ درصد مردم دلیل اصلی موتورسواری خود را سریعتر بودن آن اعلام کردند .مطالعات، تحقیقات و نظرسنجیهای متعدد انجام شده دیگر در سراسر جهان نشان میدهد که مردم کشورهای مختلف دلایل مشابهی برای خرید و موتور الکترونیکی دارند. موتورهای برقی به شهروندان اجازه میدهند سریعتر و با تلاش کمتری رفت و آمد کنند.
گزارش جالب دیگری که Halfords منتشر کرده است، میگوید که 65 درصد موتورهای برقی این شرکت به افراد بالای ۵۵ سال فروخته میشود. این بدان معناست که سالمندی یکی از اصلیترین دلایلی است که مردم را به سمت موتورهای برقی سوق میدهد.
مطالعه دیگری در آمریکای شمالی و در مورد صاحبان موتورهای برقی نشان داد که ۶۰ درصد از پاسخ دهندگان در مقایسه با دوچرخههای سنتی، احساس امنیت بیشتری به موتور برقی دارند و ۴۲ درصد دیگر نیز گفتهاند که موتور برقی به آنها در جلوگیری از برخورد کمک کرده است.
آینده حمل و نقل روان در کلانشهری چون تهران در گرو استفاده از موتور برقی است. برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید