گرچه همه گیری کرونا مشکلات و اختلالات فراوانی را در سرتاسر جهان پدید آورده است، اما تا امروز تمام اتفاقاتی که در ادامه این بیماری بوجود آمده، چندان هم بد تلقی نمیشود. نمونه یکی از این اتفاقات، افزایش محبوبیت دوچرخههای برقی است. شیوه جدیدی از وسایل نقلیه که ضمن مجهز بودن به باتری یا موتور، سفر انفرادی شهروندان را به راحتی امکان پذیر میکند.
گزارشها حاکی از آن است که در نیمه اول سال 2021، فروش دوچرخهها و موتورهای برقی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل تقریبا 64 درصد افزایش یافته است. در روزهای کنونی، دوچرخهها و موتورهای برقی گزینه مناسبی برای سفر و رفت و آمد در خیابانها، تفریح یا ورزش شناخته میشوند. با کمک این وسایل علاوه بر اینکه میتوانید سریعتر به مقصد برسید. میتوانید تأثیر آلایندهها را هم بر محیط زیست کاهش خواهید داد. دوچرخههای برقی همچنین بسیار سرگرم کننده هستند و مزایای فراوانی برای سلام جسم و روح به همراه میآورند.
مشکلات استفاده از دوچرخههای برقی
با وجود افزایش تقاضا در مورد استفاده از موتورها و دوچرخههای برقی، برخی اشکالات ایمنی جدی هنگام استفاده از این وسایل نیز وجود دارد که آگاهی از آنها بسیار مهم است. به طور کلی دوچرخههای برقی سنگینتر از دوچرخههای عادی هستند و میتوانند سریعتر از دوچرخههای معمولی حرکت کنند. در نتیجه احتمال آسیب به دوچرخه سوار و هر شخصی که ممکن است با آن برخورد کند وجود دارد. به طور مثال مسیرهای سنگ فرش سنتی که دوچرخه سواران و عابران پیاده معمولی در انها تردد میکنند، مناسب دوچرخههای برقی نخواهد بود.
ضمن اینکه استفاده از این وسایل در خیابانها نیز میتواند پیامدّایی به همراه دشاته باشد. در حقیقت به گفته بسیاری از مسئولان ایمنی، تصادفات زمانی رخ میدهد که رانندگان انتظار ندارند دوچرخههای برقی با سرعت حرکت کنند. در چنین شرایطی، یک وسیله نقلیه پرسرعت میتواند فاجعه ای را برای دوچرخه سوار رقم بزند.
سرعت دوچرخه برقی با دوچرخه معمولی فرق دارد
تحقیقات نشان میدهد دوچرخه سواران برقی نه تنها بیشتر از دوچرخه سواران سنتی با عابران پیاده برخورد میکنند، بلکه احتمال صدمات جدی برای آنها بیشتر است. در نتیجه دوچرخه سواران باید با رعایت نکات ایمنی و قوانین مشخص، یک سواری مطمئن برای خود و اطرافیان و عابران فراهم نمایند. در ادامه به مهمترین نکات و قوانین استفاده از موتورها و دوچرخههای برقی میپردازیم:
استفاده از دوچرخههای برقی در نیروی پلیس
پلیس اتریش در ماراتن وین از دوچرخه برقی استفاده در نیروی خود رونمایی کرد. برای آشنایی بیشتر این مقاله را بخوانید
تجهیزات خود را بررسی کنید
تلاش برای یک دوچرخه سواری ایمن قبل از حرکت شروع میشود. بررسی سریع ایمنی قبل از هر سواری از جمله مهمترین اقدامات پیشگیرانه است. این بررسیها شامل مطمئن شدن از باد کافی لاستیک، آزمایش ترمزها و بررسی میزان شارژ باتری میشود. یکی از مزایای دوچرخههای برقی این است که تا زمانی که باتری وجود دارد، چراغ جلو و عقب روشن میمانند.
دوچرخه خود را بشناسید
از دیگر نکات مهم پیش از شروع دوچرخه سواری، این است که بدانید چه نوع وسیلهای دارید. دوچرخههای برقی کلاس ۱ میتوانند تا ۲۰ مایل در ساعت حرکت کنند. دوچرخههای کلاس ۲ قادر به حرکت تا ۲۰ مایل در ساعت هستند و از کمک گاز بهره میگیرند. و دوچرخههای کلاس ۳ میتوانند تا ۲۸ مایل در ساعت حرکت کنند.
رعایت قوانین محلی
معمولآ در کشورها و ایالتهای مختلف، قوانین متفاوتی برای استفاده از دوچرخههای برقی وجود دارد. اگر قصد دارید از مسیرهای چند منظوره یا مسیر خارج از خیابانها استفاده کنید، از قوانین محلی به روز شده در وب سایت قضایی منطقهای که در آن هستید، مطلع شوید. در انتهای این مطلب به جزئیات برخی از قوانین کشورها هنگام استفاده از دوچرخههای برقی میپردازیم.
قبل از استفاده از دوچرخههای برقی زیرو صفحه قوانین و مقرررات را بخوانید. برای مطالعه شرایط و مقرررات زیرو اینجا را کلیک کنید.
رعایت قوانین جاده (و مسیر)
نقض اصول ایمنی اولیه بیشتر از هر موضوع دیگری باعث ایجاد مشکل میشود. این بدان معناست که شما همیشه باید از راست بپیچید، قبل از تغییر مسیر، ترافیک پشت سر خود را بررسی کنید، چراغهای راهنمایی را رعایت نمایید و قابل پیش بینی باشید. همیشه از سمت راست جرکت کنید.
تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی در زمان استفاده از دوچرخهها و موتورهای برقی به قوت خود باقی است.
در تقاطعها محتاط باشید
برخوردهای زیادی در چهارراهها و تقاطعها رخ میدهد. دوچرخه سواران به دلیل سرعت بیشتر ممکن است آسیب پذیرتر باشند. اما راه حل این موضوع بسیار ساده است: سرعت خود را کم کنید!
اغلب یک مسیر دوچرخه سواری به یک تقاطع ختم خواهد شد. قبل از اینکه مسیر دوچرخه سواری در طرف دیگر از سر گرفته شود، حتمآ از یک گذرگاه عبور خواهید کرد. اگر شما با سرعت 20 مایل در ساعت حرکت کنید و به یک چهارراه برسید، و رانندگان دیگر به سمت راست خود نگاه نکنند، احتمال وقوع تصادف بسیار زیاد میشود.
موتورهای برقی که از تقاطعها با سرعت بیشتر عبور میکنند نیز میتوانند در برابر رانندگانی که در پیچ چپ تسلیم نمیشوند آسیب پذیر باشند. رانندگان ممکن است دوچرخه سواری را ببینند که از جهت مخالف نزدیک میشود و فکر میکنند زمان زیادی برای چرخاندن فرمان خود قبل از رسیدن دوچرخه سوار دارند. آنها همچنین ممکن است مستقیماً در صف دوچرخه سوار بعدی قرار بگیرند که بدون اطلاع، با سرعت 30 مایل در ساعت در حال حرکت است!
دوچرخه سواری باهوش باشید!
همانطور که گفتیم دوچرخهها و موتورهای برقی و قوانین مربوط به آنها میتوانند بر اساس کشور و منطقه متفاوت باشند. در بیشتر مناطق، دوچرخه سواران باید مانند یک راننده عمل کنند. در نزدیکی علائم راهنمایی و رانندگی توقف کرده و با جریان ترافیک سازگار شوند. قبل از حرکت با وسلیه خود، مطمئن شوید که اقداماتی مانند کند کردن سرعت، توقف، سوار و پیاده شدن و مانور دادن را با دوچرخه برقی خود تمرین کردهاید.
در کنار این موضوع، به عابران و رفتارهای احتمالی آنها دقت کنید. ممکن است به ناچار در پشت والدینی گیر بیفتید که تلفن همراه را در کنار صورتشان قرار دادهاند در حالی که بچه کوچکشان بیهدف در نقطهای کور پرسه میزند. یا حتی دوچرخه سوار دیگری در نزدیکی شما وجود دارد و هر لحظه ممکن است به شما نزدیکتر شود. فراموش نکنید که هر چه وضعیت غیرقابل پیش بینیتر به نظر برسد، وظیفه دوچرخه سواران این است که سرعت خود را کاهش دهند. در حقیقت عابران پیاده همیشه باید حق تقدم داشته باشند.
به جای مشاجره احتمالی با افرادی که در سر راه شما قرار گرفتهاند، تا جایی که میتوانید خونسردی و هشیاری خود را حفظ نمایید. ضمن اینکه دوچرخه سواران در حال حاضر با افزایش سر و صدای باد ناشی از سوار شدن با سرعت زیاد روبهرو هستند. در نتیجه ممکن است شنیدن صدای محیط برای آنها کمی دشوار شود. همیشه سرعت پایین، پیش بینی اتفاقات و هشیار بودن، از بروز اتفاقات جلوگیری خواهد کرد.
دیده شوید!
چه در حال دوچرخه سواری برقی هستید یا دوچرخه معمولی، همیشه ایده خوبی است که در هنگام حرکت احتیاطهای بیشتری را برای دیده شدن انجام دهید. پوشیدن لباسهای روشن و یا منعکس کننده و استفاده از چراغهای جلو و عقب مکان خوبی برای شروع است. بسیاری از مدلهای دوچرخه های برقی مانند . Amiti E+ و Thrive E+ EX PRO از چراغهای یکپارچه برای نمایش بهتر بهره میبرند. علاوه بر لوازم جانبی، مهم است که هنگام رانندگی در جاده به چشم دیگران بیایید. بدین منظور از سیگنالها و علائم دستی برای ارتباط مقاصد خود با دیگر ماشینها و ترافیک اطراف استفاده کنید. به خاطر داشته باشید رانندگان ممکن است انتظار نداشته باشند که دوچرخه شما با سرعت بیشتری حرکت کند.
احترام و مهربانی را فراموش نکنید
همانطور که پیش از این گفتیم، دوچرخهها و موتورهای برقی میتوانند سریعتر از دوچرخهها و برخی موتورهای معمولی حرکت کنند. پس هنگام حرکت، با دوچرخههای دیگر و عابران پیاده با احترام رفتار کنید. سرعت خود را کنترل کرده و همیشه محدودیت سرعت اعلام شده را رعایت نمایید. هنگام عبور از اطراف دوچرخه سواران و عابران پیاده دیگر در جاده، از زنگ استفاده کنید و به افراد اجازه دهید تا به آرامی از مسیر شما عبور کنند. اگر از دوچرخه برقی در جادههای سبز و سایر مسیرهای چند منظوره استفاده میکنید، به همه کاربران و شهروندان دیگر احترام بگذارید و اجازه دهید تا آنها به طور کامل از مسیر شما بگذرند. بدانید که در برخی مناطق و سطوح، دوچرخه سواری ممکن نیست. اگر قرار است به دوچرخه سواران گروهی بپیوندید، به دوستان خود درباره وضعیتتان اطلاع دهید و همیشه سرعت را طوری تنظیم کنید که همه بتوانند شما را ببینند.
قوانین استفاده از دوچرخههای برقی در کشورهای مهم جهان
در ادامه این مطلب به جزئیات برخی از قوانین کشورها هنگام استفاده از دوچرخههای برقی میپردازیم:
قوانین استفاده از دوچرخههای برقی در کانادا
در هشت استان کانادا، راندن دوچرخههای برقی که از سیستم power assist پیروی میکنند، قانونی است. در این استانها حداکثر بازدهی موتور میتواند به ۵۰۰ وات برسد، در حالی که سرعت بیش از ۳۲ کیلومتر بر ساعت غیر قانونی خواهد بود. البته مقدار موتور با بازده ۷۵۰ وات و سرعت ۳۵ کیلومتر بر ساعت در برخی اماکن مجاز شده است. همه رانندگان دوچرخه برقی در حین استفاده از این وسیله باید از کلاه برای حفظ سلامتی و امنیت استفاده کنند.
استان آلبرتا
در آلبرتا بازدهی موتور نباید از ۵۰۰ وات عبور کند و دوچرخه برقی نمیتواند سرعتی بیش از ۳۲ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. صاحبان دوچرخه برقی نیازی به گواهینامه، بیمه حمل و نقل و ثبت نام دوچرخه برقی خود ندارند. ولی حداقل سن رانندگان دوچرخه برقی باید 12 سال باشد. استفاده از کلاه ایمنی هم الزامی است. دوچرخه برقی در صورت داشتن جایگاهی برای سرنشین اضافه میتواند تا یک سرنشین اضافی داشته باشد.
استان انتاریو
در این استان، راندن دوچرخه برقی در خیابانها مجاز است ولی این دوچرخهها نمیتوانند در اماکن ممنوعه که برای دوچرخههای عادی در نظر گرفته شده و یا مکانهای فاقد مسیر مخصوص، برانند. محدودیت سنی در این استان نیز از ۱۶ سالگی به بالاست و اگر راننده دوچرخه برقی کمتر از ۱۶ سال سن داشته باشد یا از وسایل ایمنی مربوط به دوچرخه استفاده نکرده باشد، جریمه خواهد شد.
استان بریتیش کلمبیا
قوانین حاکم بر این منطقه همانند آلبرتاست. یعنی حداکثر بازده موتور ۵۰۰ وات و حداکثر سرعت مجاز ۳۲ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. تنها تفاوت این منطقه در محدوده سنی مجاز برای راندن دوچرخه برقی است که باید به حداقل ۱۶ سال برسد.
قوانین استفاده از دوچرخههای برقی در چین
در کشور چین در گذشته، صاحبان دوچرخه برقی برای خدمات مربوط به دزدیده شدن، ثبت نام میکردند. در حال حاضر چنین قانونی اعمال نمیشود. در چین، دوچرخه برقی با سرعت کمتر از 20 کیلومتر در ساعت، در گروه دوچرخههای معمولی قرار میگیرد. با این حال برخی از شهرهای چین استفاده از دوچرخه برقی را ممنوع کردهاند. شاید دلیل این ممنوعیت، تصادفات و دردسرهای زیادی بوده که توسط دوچرخه برقی در این مناطق رخ داده است.
قوانین استفاده از دوچرخههای برقی در استرالیا
استرالیا نیز مانند آمریکا، ضمن وضع یک قانون کلی، قوانین جزئیتر را بر عهده استانداران گذاشته است. در برخی از مناطق این کشور، دوچرخه برقی در گروه دوچرخههای معمولی قرار میگیرد و میتواند حتی در مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری رانده شود. ولی در سایر مناطق، راندن دوچرخه برقی تنها با موتور خاموش در این مسیرها مجاز است. پس رانندگان دوچرخه برقی در استرالیا برای دوچرخه سواری باید به قوانین حاکم بر آن منطقه توجه کنند.
ایالت New South Wales
در این ایالت، دوچرخههای برقی مجهز به motor assisted pedal، با داشتن موتور برقی نیازی به ثبت نام ندارند؛ البته با این شرط که قدرت موتور دوچرخه برقی کمتر از ۲۵۰ وات باشد. صاحبان این نوع از دوچرخه برقی در این ایالت باید از قوانین حاکم بر دوچرخههای برقی پیروی کنند.
ایالت ویکتوریا
در ویکتوریا دوچرخههایی که دارای پدال باشند و موتور الکتریکی آنها حداکثر ۲۰۰ وات کار کند، میتوانند پیرو قوانین مربوط به دوچرخههای معمولی عمل نمایند.
ایالت Queensland
شرایط حاکم بر این منطقه مشابه ویکتوریا است. در این ناحیه، دو نوع دوچرخه دارای موتور قانونی هستند. اولین نوع مربوط به دوچرخه برقی با توان کمتر از ۲۰۰ وات است و دومین نوع قانونی، نوعی از وسیله نقلیه دارای موتور به نام Pedelec است که اگر منطبق با استانداردهای استرالیا باشد، رانندگی با آن مجاز خواهد بود.