خانه » تصادفات متداول با موتورسیکلت و راههای جلوگیری (بخش دوم)
تصادفات متداول با موتورسیکلت و راههای جلوگیری (بخش دوم)
در مطلب قبل با شما از برخی تصادفات رایج موتورها صحبت کردیم. در ادامه به دیگر دلایل تصادفات موتورها و راهحلهای مربوط به آن اشاره خواهیم کرد.
وقتی یک وسیله نقلیه از پشت به شما برخورد میکند
تصور کنید که پشت چراغ قرمز یا تابلوی ایست توقف کردهاید. ناگهان یک ماشین از پشت و با سرعت فراوان به شما برخورد میکند. چنین حادثهای معمولآ به دلیل حواس پرتی رانندهها اتفاق میافتد. در بیشتر موارد هیچ آسیبی به وسیله نقلیه یا راننده وارد نمیشود، اما میتواند صدمات شدیدی را به موتورسوار وارد کند.
راه حل راکب
تنها کاری که میتوانید برای این حادثه و حوادث مشابه انجام دهید، این است به جای توقف در وسط لاین، در کناره پیادهروها بایستید. هنگام توقف چند بار روی ترمز ضربه بزنید تا چشمک زدن چراغِ ترمز، حواس راننده پشتی را به شما معطوف کند. سعی کنید هوشیار باشید و به حرکت ماشینهای پشت سر دقت کنید.
وقتی موتور بین دو لاین حرکت میکند
یک موقعیت خطرناک دیگر، شامل موتورسوارانی میشود که بین دو لاین ترافیک به آهستگی حرکت میکنند. در این شرایط، موتور و ماشینها در فاصله بسیار نزدیکی از یکدیگر قرار میگیرند و احتمال تصادف افزایش مییابد. دلیل آن هم واضح و مشخص است: موتورسوار فضای محدودی برای حرکت دارد!
راه حل موتورسوار
اولین و بهترین راهکار این است که خود را در چنین موقعیتی قرار ندهید! اگر شکافی بین دو ماشین دیدهاید و مطمئن نیستید که به راحتی از آن عبور خواهید کرد، به آن توجهی نکنید. اگر چارهای جز قرار گرفتن در این موقعیت ندارید، با سرعت بسیار کم وارد شوید. از عبور و مرور بین دو وسیله نقلیه طولانی، مثل اتوبوسها و کامیونها که به موازات یکدیگر قرار دارند، خودداری نمایید.
تصادف به علت سواری گروهی
سواری در یک گروه و با موتورسواران دیگر، میتواند احتمال تصادف را افزایش دهد. در این شرایط معمولآ موتورسواران پهنای خیابان را اشغال میکنند. آن هم در وضعیتی که ممکن است همه موتورسواران تجربه سواری گروهی را نداشته باشند. در چنین شیوه سواری احتمال تصادف موتورها با یکدیگر یا دیگر وسایل نقلیه به شدت افزایش میابد.
راه حل راکب
در خیابانها و بزرگراههای شلوغ شهری از سواری گروهی اجتناب کنید. اگر تصمیم دارید با وسیله خود در جادههای آزاد یا طبیعت گروهی رانندگی کنید، از قبل تمام جزئیات را با هم گروهانتان هماهنگ نمایید. فاصله ایمنی را رعایت کرده و هنگام رانندگی متمرکز و دقیق باشید.
تصادف در جادهها و خیابانهای لغزنده
همیشه شرایط ایدهآل برای رانندگی، خیابان خشکی است که روزها رنگ باران به خود ندیده است. واضح است که آب و هوا همیشه آفتابی و بدون باران نمیماند. در روزهای بارانی و برفی، خیابانهای خیس و لغزنده از جمله دلایل متداول تصادف موتورها شناخته میشوند.
راه حل موتورسوار
مهمترین کاری که می توانید برای افزایش ایمنی خود در این شرایط انجام دهید، هزینه کردن روی لاستیکهای موتور است. در کنار قوانین مخصوص رانندگی در جادههای لغزنده، یک لاستیک بادوام کیفیت رانندگی شما را در جادههای خیس و سرد بالا میبرد.
همچنین در این شرایط باید سرعت خود را کاهش دهید تا کنترل موتور را به خوبی در دست بگیرید. با دقت جاده یا خیابان را در نظر داشته باشید زیرا حتی کوچکترین بخشهای خیابان در این شرایط لغزنده خواهد بود. شرایط خیابان معمولاً در اولین ساعت پس از باران بدترین وضعیت را دارد، زیرا این زمانی است که نفت و روغن خودروهای دیگر در بالای آب شناور خواهد ماند.
اگر میتوانید در این شرایط سواری با موتور را به تعویق بیندازید تا با مشکل جدی مواجه نشوید. در هوای بد، کاهش دید نیز یک اتفاق رایج است. به خاطر داشته باشید که سایر وسایل نقلیه نیز به دلیل دیدِ ضعیف، به زمان بیشتری برای توقف نیاز دارند.
وقتی درِ ماشین در مسیر شما باز میشود
فرض کنید هنگام رانندگی در خیابانهای شهری، صفی از ماشینهای پارک شده در سمت راست شما وجود دارد. رانندگانی که دقت و توجه کمتری دارند، معمولآ به صورت ناگهانی درهای خودرو خود را باز میکنند. در این شرایط موتورسوار به شدت آسیب خواهد دید و حتی راننده ماشین هم از چنین آسیبی در امان نخواهد ماند.
راه حل راکب
در صورت امکان از صف خودروهای پارک شده فاصله بگیرید. تا جایی که میتوانید از ردیف این ماشینها دور شوید. این بهترین راه برای جلوگیری از چنین حوادثی است. گرچه سواری در این خط وسوسه انگیز است، اما شما را به وسایل نقلیه پارک شده بسیار نزدیک کرده و دیدتان را محدودتر میکند.
اگر متوجه شدید که در معرض چنین تصادفی قرار دارید، تا جایی که میتوانید ترمز کنید. هدف این است که سرعت خود را تا حد امکان کاهش دهید. حتی اگر نتوانید به طور کامل از تصادف اجتناب کنید، برخورد با سرعت کمتر بهتر از برخورد با سرعت بالا خواهد بود.