بسیاری از شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند با دو چالش اساسی رشد آرام و نیاز به سرمایه اولیه هنگفت روبرو هستند. سود آور بودن این شرکت ها گاهی چنان خوب و آسان به نظر می رسد که باورش را سخت می کند. اما در واقعیت ماجرا آن طور که به نظر می رسد آسان نیست .
چالش های پیش روی شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند
برای مصرف کننده نهایی، استفاده از سرویس های حمل و نقل هوشمند جدید مانند موتور برقی اشتراکی، دوچرخه برقی و اسکوتراشتراکی بسیار آسان است. مصرف کننده فقط کافیست که از تلفن همراه هوشمند خود استفاده کند و نزدیک ترین وسیله حمل و نقل را پیدا و رزرو کند.
اما نکته مهم که از نظر مصرف کننده پنهان است چالش های عملیاتی حمل و نقل هوشمند است. به خصوص که این سرویس های اشتراکی پیش از ازدسترسی عمومی نیازمند سرمایه گذاری های هنگفت اقتصادی هستند.هزینه های سنگین اولیه، بزرگترین مانع برای شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند است. گاهی حتی قبل از اینکه فرصت استفاده و اثبات خود در منظر عمومی را داشته باشند مجبور به قبول شکست و ترک میدان می شوند. بازار حمل و نقل هوشمند آنچنان که به نظر می رسد رویایی و آسان نیست.
اگر شرکت های فعال در این حوزه در راه رسیدن به سودآوری و ارزش آفرینی نباشند. اهداف بلند مدت آنها درزمینه استفاده از انرژی های پاک، سیستم های حمل و نقل پایدار و کمک به محیط زیست و بهبود کیفیت شهری قابل دسترسی نخواهند بود و پیش از آن باید میدان را برای سایرین خالی کنند. موضوع اساسی برای ماندگاری در بازار برای هر کسب و کاری سودآور بودن آن کسب و کار است وگرنه در نهایت محتوم به شکست و ترک بازار است.
آیا سوداوری حمل و نقل هوشمند امکان پذیر است؟
در گفتگوی Wunder Mobility با اقای سباستین هفلیش ( Sebastian Hofelich ) مدیر عامل اسبق DRIVENOW و مدیر مالی اسبق FREENOW اشاره می کند که شرکت های ارائه دهنده سرویس های اشتراکی موتور برقی، دوچرخه برقی و اسکوترهمگی رشد کندی را تجربه می کنند و گاهی ممکن است بدلیل سرمایه گذاری زیاد اولیه برای خرید وسیله حمل و نقل به محض ورود به بازار، عدم رشد را تجربه کنند. برای پیشگیری از این امر باید در وهله اول برای ناوگان عملیاتی خود برنامه دقیق و مدونی داشته باشند.
در ادامه آقای هفلیش به سه نکته طلایی برای سودآوری بیشتر شرکت های ارائه دهنده سرویس های اشتراکی اشاره می کند. توجه به این نکات بسیار حائز اهمیت است. درنظر داشتن این نکات این شرکت های فن آور را برای سرمایه گذاری جذاب تر خواهد کرد.
راه رسیدن به مسیر سودآوری در حمل و نقل هوشمند
در زیر به سه نکنه اساسی مورد نظر آقای سباستین هفلیش اشاره میکنیم. این موارد حتما در مسیر رشد و دریافت سرمایه برای استارت آپهای این حوزه کمک کننده خواهد بود
- تمرکز بر روی کیفیت جریان گردش مالی
از نقطه نظر آقای هفلیش رویکرد ایجاد گردش مالی به هر قیمتی برای چنین استارتاپ هایی بسیار خطرناک است. تمرکز اصلی باید بر ایجاد منابع درآمد با کیفیت باشد. شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل می توانند با تجزیه و تحلیل مسیرها و بازار در منطقه خود به نتایج شگفت انگیزی برسند.
آیا تمرکز روی مسیرهای طولانی منطقی است؟ قاعدتا باید روی بیشترین تقاضا و پتانسیل های منطقه ای تمرکز کرد. پیوری از الگوهای اجرا شده در کشورهای دیگر منطقی به نظر نمی رسد. گاهی الگوها درمناطق مختلف یک شهر متفاوت است. گاهی باید یک منطقه را کلا از حیطه سروی دهی خارج کرد. همه چیز به تحلیل های منطقه ای بستگی دارد. هرگز نباید به گسترش کورکورانه و بسیار سریع در یک شهراقدام کرد. پوشش کامل یک منطقه کوچک می تواند در الویت باشد. باید مناطق حیاتی برای ایجاد درآمد با کیفیت شناسایی شود. قیمت گذاری منطقی در همین مرحله می تواند ارزش ایجاد کند.
- هزینه ها را بصورت جزیی و هیشگی بررسی کنید
برای اطمینان از استفاده بهینه از منابع سرمایه ای خود حتما هزینه را بطور مرتب و متناوب بررسی و تحلیل کنید. سوالات زیر را حتما از خود بپرسید
- تعداد و مدل وسایلی که می خواهید بعنوان منابع سرمایه ای خریداری کنید
- تعمیر و نگهداری چطور و چگونه است
- کی و کجا منابع سرمایه ای باید هزینه شوند
فراموش نکنید هدف صرفا کم کردن هزینه ها نیست. هدف اصلی ارائه بهترین سرویس به مصرف کننده است.
- برنامه ریزی ظرفیت ناوگان عملیاتی
برنامه ریزی دقیق ناوگان عملیانی پاشنه آشیل حمل و نقل هوشمند خواهد بود. بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته و منابع انسانی کارامد می تواند هر شرکتی را به یک غول منطقه ای در این حوزه تبدیل کند. تحلیل و بررسی رفتار مشتری از روز اول می تواند شرکت را به درک بهتری از مسیر حمل و نقل در هر منطقه برساند. عکس العمل سریع در برنامه ریزی در قبال رفتار مشتری می تواند راه رشد را میسر کند. نقش اطلاعات از روز اول حیاتی ست. قبل از شروع باید برنامه ای برای ثبت و جکع آروی اطلاعات سفر مشتریان خود داشته باشید. استفاده از این اطلاعات می تواند پیش بینی های خوبی را برای برنامه ریزی درست تر در کوتاه مدت و بلند مدت میسر کند.
زی رو یکی از استارت آپهای فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند است. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتربا این مجموعه این مقاله را مطالعه کنید.