شناخت و بررسی چالش های استفاده از موتور برقی اشتراکی خود به تنهایی یکی از عوامل موفقیت شرکت های فعال در این حوزه است. سرویس های موتور برقی اشتراکی تقریبا از سال ۲۰۱۲ شروع به فعالیت کرده اند. این سرویس ها توانسته اند در مقیاس جهانی در مدت کوتاهی بازار خوبی را بدست آورند. در این مقاله به بررسی چالش های پیش روی سرویس های موتور برقی ( مدل وسپا ) خواهیم پرداخت.
تقاضای بازار جهانی به این مدل موتور برقی از ابتدای سال ۲۰۱۸ بیشتر از دوبرابر شده است. بر اساس پیش بینی های (Howe & Jackobsen, 2019) برای سال های آینده تقاضای بازار رشد فزاینده ای خواهد داشت. در آینده نزدیک همه کلان شهرهایی که با رشد جمعیت و در نتیجه ترافیک و آلودگی هوا روبرو هستند ناگزیر به استفاده از چنین سرویس هایی خواهند بود.
بازار این سرویس بازیگران بین المللی و محلی زیادی دارد. در نهایت سرویس موتور برقی اشتراکی در یک فضای پویا با سناریوی اختصاصی مختص هر شهری رشد خواهد کرد و الگوی موفقیت یکسان نخواهد داشت. بسیاری از عوامل داخلی و خارجی محلی در موفقیت یک سرویس در یک شهر دخیل خواهند بود.
شناخت عوامل حیاتی موفقیت در هر منطقه ای Critical Success Factors (CSF) برای تمام بازیگران این صنعت الزامی به نظر می رسد.
چالش های ورود به بازارهای جدید فقط در عوامل اقتصادی خلاصه نمی شود. گاهی نقش عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقلیمی پر رنگ از عوامل اقتصادی است.
در زیر به ۷ فاکتور اساسی به زعم ما در زیرو در از عوامل حیاتی موفقیت است اشاره می کنیم
- ناوگان عملیاتی و مدیریت کسب و کار
- قوانین و مقررات
- بهره وری ناوگان عملیاتی
- آب و هوا
- همکاری با نهادهای مدیریت شهری
- جانمایی شهری
- دسترسی حمل و نقل عمومی
ناوگان عملیاتی و مدیریت کسب و کارموتورهای برقی اشتراکی
از یک طرف مدیریت کارآمد ناوگان عملیاتی که استفاده حداکثری و بهینه را از هریک از موتورهای برقی تضمین نماید و از طرف دیگر مدیریت تعمیر و نگهداری موتورهای برقی بطوریکه همیشه حداکثر تراکم موتور برقی در منطقه فعالیت موجود باشد، می تواند از عوامل بسیار مهم در موفقیت محسوب گردد.
قوانین و مقررات استفاده از موتور برقی
با توجه به استقبال عمومی برای استفاده از موتور برقی، در بسیاری از کشورها قوانین و مقررات حمایتی برای گسترش چنین سرویس های وضع شده است. اما این موضوع در کشور ما با توجه به جدید بودن این سرویس ها نیازمند بررسی بیشتری بوده و همچنان جای کار دارد. مثلا در کشورهای اتحادیه اروپا داشتن گواهینامه ماشین حتی از کشور مبدا و به زبان مادری برای راندن موتور برقی کفایت می کند. در امریکا شما برای راندن موتور برقی نیازی به هیچگونه گواهینامه ای ندارید و کافیست کاربر بالاتر از ۱۶ سال سن داشته باشد.
بهره وری ناوگان عملیاتی در موتور برقی اشتراکی
هزینه های شاٰرژ و نگهداری باتری یکی از اساسی ترین چالش هایی است که یک کسب و کار در این حوزه با آن دست و پنجه نرم می کند. لازم به توضیح است که گاهی ۵۰ درصد هزینه های عملیاتی یک شرکت صرف شارژ و نگهداری باتری ها می شود.
آب و هوای منطقه ای و تاثیر آن ر استفاده از موتور برقی
به نظر می رسد سرویس های اشتراکی در حوزه حمل و نقل هوشمند شهری در کشورهای سردسیر با اقبال عمومی کمتری روبرو می شوند. شهروندان در این کشورها ترجیح می دهند از حمل و نقل عمومی با وسیله گرمایش استفاده کنند.
همکاری با نهادهای مدیریت شهری
قاعدتا همکاری با نهادهای مدیریت شهری و شهرداری ها در راستای اشاعه فرهنگ استفاده از این وسایل در رشد و بالندگی آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت. شهرداری ها در شهرهای مختلف بسته به میزان بضاعت و سیاست خود می توانند نسبت به همکاری های گسترده با چنین سرویس هایی در بخش خصوصی اقدام کنند تا بتوانند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری و بهبود کیفیت زندگی شهری موثر باشند.
جانمایی شهری
به نظر می رسد جانمایی شهری برای استفاده از وسایل حمل و نقل هوشمند از واجبات ملزومات شهری باشد. خطوط دوچرخه، مکان پارک موتور برقی و …می تواند در ارائه خدمات امن تر به بخش خصوصی کمک کند. پیاده رو محل عبور و مرور عابر پیاده است و جایی برای دوچرخه و موتور نیست.
دسترسی حمل و نقل عمومی
و در نهایت وجود حمل و نقل عمومی کارامد تاثیر مستقیم در گسترش استفاده از حمل و نقل هوشمند و میکروموبیلیتی دارد. استفاده از ماشین شخصی رابطه مستقیمی با عدم دسترسی مناسب به وسایل حمل و نقل عمومی دارد. در چنین شرایطی فرهنگ سازی ماندگار برای استفاده بهینه و مستمر از سرویس موتور برقی اشتراکی سخت تر به نظر می رسد.
این مقاله بعنوان بحش کوچکی از اسناد مطالعات بازار در مجموعه زی رو تدوین گردیده است.