نماد سایت زی‌‌رو

آینده میکروموبیلیتی اشتراکی بعد از بحران کرونا

در دو سال گذشته، بحران کرونا اختلالات جدی در صنعت چند میلیارد دلاری حمل و نقل هوشمند و میکروموبیلیتی ایجاد کرد. همه‌گیری کووید، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داد. کسب‌وکارها را ورشکست کرد و اقتصاد جهانی را در بحران فرو برد.

لغو سفرها و حتی بسته شدن رستوران‌ها و مغازه‌های عادی باعث شد تا طیف وسیعی از وسایل نقلیه سبک اشتراکی محدود شود. با این حال آمارها نشان می‌دهد که در ماه‌های اخیر و با کاهش این همه‌گیری، استفاده از وسایل هوشمند اشتراکی در تمام دنیا به حالت قبلی خود بازگشته و محبوبیت آنها در حال افزایش است.

در ادامه این مطلب با شما درباره آینده میکروموبیلیتی اشتراکی بعد از بحران کرونا صحبت می‌کنیم.

تاثیر کرونا بر حمل و نقل اشتراکی هوشمند

تاثیر کرونا بر حمل و نقل اشتراکی هوشمند

قرنطینه جهانی عمیقاً بر ارزش خدمات، کارگران شاغل و سرعت ادغام صنعت میکروموبیلیتی تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، ارزش یک شرکت که شبکه جهانی دوچرخه‌ها و اسکوترهای برقی را در سراسر جهان اداره می‌کند، در روزهای کرونایی 79 درصد کاهش یافته بود. یکی دیگر از این کسب و کارها در شش شهر ایالات متحده و تمام بازارهای اروپایی، خدمات خود را متوقف کرد و 30 درصد از نیروی کار خود را اخراج نمود.

شرکت سومی ساعات کاری 60 درصد از کارکنان خود را کاهش داد. و در عین حال ناوگانی از اسکوترهای برقی خود را برای کارکنان بهداشت و درمان در آلمان تامین کرد. قرنطینه همچنین باعث شد تا ادغام صنایع میکروموبیلیتی تسریع یابد.

حمایت بیشتر شهرها

حمایت بیشتر شهرها

در سرتاسر جهان، قرنطینه سیاست‌های جدیدی را در در شهرهای مختلف ایجاد کرد. یکی از نتایج مهم این سیاست‌ها، افزایش تمرکز بر روی خطوط دوچرخه بود. برای مثال، سال گذشته شهردار میلان اعلام کرد که 35 کیلومتر از خیابان‌هایی که قبلاً توسط خودروها استفاده می‌شد، پس از لغو قرنطینه به مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تبدیل شده است.
پاریس 50 کیلومتر از خطوطی که معمولاً برای خودروها در نظر گرفته شده بودند را به خطوط دوچرخه برقی تبدیل کرد. شهردار این شهر قصد دارد 325 میلیون دلار برای به روز رسانی شبکه دوچرخه برقی خود سرمایه گذاری کند. بروکسل شهر دیگری است که 40 کیلومتر از مسیر خودروها را به مسیرهای دوچرخه و موتور برقی تبدیل کرده است. در سیاتل آمریکا، 30 کیلومتر از خیابان‌ها به روی بیشتر وسایل نقلیه عادی بسته شده و پس از قرنطینه فضای بیشتری برای موتورها و دوچرخه‌های برقی فراهم شده است.

آینده کوتاه مدت میکروموبیلیتی بعد از کرونا

آینده کوتاه مدت میکروموبیلیتی بعد از کرونا

از آنجایی که همه‌گیری در بیشتر شهرها و مکان‌ها نسبت به روزهای نخستین خود در حال کاهش است، پیش بینی می‌شود که در سالهای آینده صنعت میکروموبیلیتی با استقبال بی‌نظیری از سمت مردم و سرمایه‌گذاران مواجه شود. بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های شرکت اپل، تعداد مسافران و کیلومترهای طی شده توسط وسایل نقلیه اشتراکی حدود 60 درصد در اروپا و ایالات متحده افزایش یافته است. این تحلیل نشان می‌دهد که در سال 2023 حمل و نقل اشتراکی هوشمند، طرفداران فراوانی را بدست خواهد آورد.

یک تحقیق دیگر که در میان 7 هزار پاسخ دهنده و از 7 بازار جهانی چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده انجام شد، نشان داد که پاسخ‌دهندگان به طور کلی به افزایش استفاده از میکروموبیلیتی اشتراکی علاقه‌مندند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که بیش از 70 درصد از پاسخ دهندگان به فکر خرید یک اسکوتر یا دوچرخه برقی برای رفت و آمد روزانه به محل کار یا مدرسه هستند. تغییری که می‌تواند مالکیت خصوصی را در بازار اسکوترهای برقی تقویت کند. بر اساس این نظرسنجی، پیش بینی می‌شود که استفاده از حمل‌ونقل هوشمند و مشترک، حتی با وجود همه گیری احتمالی دوباره کرونا، سیر صعودی را طی خواهد کرد.

تغییر شیوه رفت و آمد

تغییر شیوه رفت و آمد

به نظر می‌رسد که بعد از کرونا شیوه رفت و آمد و الگوی استفاده از میکروموبیلیتی هوشمند نیز تغییر کند. یکی از تغییرات در افزایش میانگینِ مسافتِ سفر، پیش‌بینی می‌شود. زیرا به نظر می‌رسد مردم هنگام رفت‌وآمد ترجیح می‌دهند زمان بیشتری را با وسایل نقلیه هوشمند بگذرانند. این در حالی است که نظرسنجی‌های پیشین (2019) نشان می‌داد که تنها 20 درصد از سفرهای میکروموبیلیتی در سراسر جهان به مسافت‌های طولانی منجر می‌شد.

ادغام صنعت میکروموبیلیتی هوشمند

یکی دیگر از پیش‌بینی‌های کوتاه مدت در آینده میکروموبیلیتی هوشمند، ادغام صنایع مختلف در این زمینه است. به نظر می‌رسد که با توجه به مشکلات اقتصادی و هزینه‌های سنگین، ادغام برخی از شرکت‌های میکروموبیلیتی می‌تواند زمینه کسب‌وکار را بهبود بخشد و سودآوری را افزایش دهد. بدین ترتیب برای بسیاری از شرکت‌ها هزینه بیمه، دریافت مجوز و حمایت از خدمات هوشمند کاهش خواهد یافت.

آینده بلند مدت میکروموبیلیتی بعد از کرونا

آمارها نشان می‌دهند که صنعت میکروموبیلیتی اشتراکی در دراز مدت به خوبی رشد می‌کند. برآوردها نشان می‌دهد که تا سال 2030، 30 درصد به تعداد مسافران و کیلومترهای پیموده شده اضافه خواهد شد. بحران کرونا باعث شده است تا ضمن آگاهی بیشتر در مورد بهداشت شخصی و فاصله گذاری، مصرف‌کنندگان بیشتر از همیشه به استفاده از میکروموبیلیتی برای سفرهای کوتاه ترغیب شوند.

البته که آمارها همچنین نشان می‌دهند مردم بیشتر از گذشته از خودروی شخصی خود استفاده خواهند کرد. با این حال اقدامات شهرها و حمایت آنان از خدمات میکروموبیلیتی، می‌تواند باز هم راه را برای این صنعت باز کند. ضمن اینکه عوارض مالکیت خودروهای شخصی، مانند تعیین هزینه‌های پارکینگ، مالیات و ..، می‌تواند بر کاهش استفاده شهروندان از ماشین شخصی تاثیر بگذارد.

افزایش استفاده از موتور و دوچرخه برقی

افزایش استفاده از موتور و دوچرخه برقی

به نظر می‌رسد که موتور و دوچرخه برقی به عنوان پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل خرد و اشتراکی شناخته شوند. آمارها همچنین نشان می‌دهند که شرکت‌های سرمایه‌گذاری علاقه بیشتری برای فراهم کردن زیرساخت‌های شهری برای دوچرخه‌ و موتور برقی نشان خواهند داد.

یک پیش بینی دیگر این است که این صنعت با ایجاد حق بیمه برای دوچرخه، اسکوتر و موتور برقی، هزینه‌های اولیه را برای مصرف کنندگان کاهش می‌دهد.

به طور کلی همه‌گیری جهانی طرز فکر مردم در مورد سفر، از جمله حمل و نقل کوچک را تغییر داده است. با توجه به احساسات فعلی مصرف‌کنندگان، اقدامات سیاست‌گذاری و پتانسیل این صنعت، بدون شک میکروموبیلیتی هوشمند در سالهای آینده با قدرت بیشتری در میان شهروندان ظاهر خواهد شد. 

خروج از نسخه موبایل