میکروموبیلیتی یا حمل و نقل هوشمند، نوید بزرگی برای شهرهای گرفتار ترافیک است. راهی موثر برای مهار تراکم و کاهش انتشار گازهای گلخانهای که میتواند آینده محیط زیست و جهان را نجات دهد. ما در ادامه با شما از وضعیت این شیوه رفت و آمد و آینده آن صحبت میکنیم.
میکروموبیلیتی در سال گذشته
در سال 2021، مفهوم حمل و نقل هوشمند و میکروموبیلیتی به عنوان یک روش زندگی در بیشتر کشورهای جهان پذیرفته شد. بیماری کووید باعث شد تا وسایل نقلیه برقی اشتراکی به چنان محبوبیتی برسند که مردم برای رفت و آمد، تنها از این راه حل استفاده کنند.
بدون اغراق میتوان سال 2021 را (به دلیل نرخ رشد 240 درصدی در فروش) به عنوان سال دوچرخهها و موتورهای برقی معرفی کرد. رشد فروش و استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی باعث شد تا شهرهای بزرگ دنیا مثل پاریس، زیرساختها و امکانات مرتبط با این شیوه رفت و آمد را فراهم آورند.
سال 2021 همچنین سالی بود که دانشمندان و حتی مردم عادی، بیشتر از گذشته به تاثیر میکروموبیلیتی بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای توجه نشان دادند. ضمن اینکه سرمایهگذاران، سهامداران و صاحبان استارتاپهای حمل و نقل هوشمند، تلاش خود را صرف بخشهای سخت افزاری و عملیاتی دوچرخهها و موتورهای برقی کردند. به دنبال این اتفاق، وسایل جدید هوشمند دیگری در اواخر این سال به ناوگان حمل و نقل هوشمند معرفی شد.
حمل و نقل هوشمند در سال پیش رو
با وجود همه گیری دوباره بیماری کرونا، روند استفاده از دوچرخهها و موتور برقی همچنان در حال افزایش است. این موضوع به ویژه در کشورهایی مانند ایالات متحده که یارانههایی برای خرید دوچرخههای برقی ارائه میدهند، به وضوح مشاهده میشود.
اما شوق عرضه وسایل نقلیه اشتراکی تنها محدود به استارتاپهایی مانند Lime یا Bird نیست. بسیاری از شرکتهای بزرگی چون بوگاتی، پورشه، بوش و.. در پی ارائه و ساخت دوچرخهها و موتورهای برقی با بهترین امکانات سخت افزاری هستند.
آمارها همچنین نشان میدهد که توجه افراد در کشورهای مختلف از اسکوترهای برقی به دوچرخههای برقی منعطف شده است. مسئولان شرکتهایی چون لایم در اینباره ادعا میکنند که سفارشات بیشتری برای استفاده از دوچرخه الکترونیکی نسبت به اسکوترها دریافت کردهاند.
وضعیت حمل و نقل هوشمند در سالهای آینده
به دلیل عمومی شدن سرمایهگذاری و فعالیت شرکتهایی مثل Bird، اقتصاددانان پیشبینی میکنند به جای سرازیر شدن پول بیشتر و ورود تازه واردان به این عرصه، احتمالاً شاهد رشد بازار فعلی در آینده خواهیم بود. این موضوع در حالی مطرح میشود که به دلیل قرنطینههای مکرر در سال گذشته، شرکتهای بزرگی مانند اوبر، بخشی از سرمایه میکروموبیلیتی خود را در اختیار دیگر شرکتهایی مانند لایم قرار دادند.
مسئولان شهری همچنین ادعا میکنند که که در سالهای آینده و با خروج بیشتر مردم از قرنطینه، استفاده از سیستم حمل و نقل خرد و اشتراکی در اولویت رفت و آمد آنها قرار خواهد گرفت.
میکروموبیلیتی و هوش مصنوعی
اما بگذارید کمی پا را فراتر از پیشبینیهای معمول و مشخص بگذاریم.
آمارها نشان میدهد که اسکوتر سواران، موتورسواران و راکبان دوچرخههای برقی هنگام پارک وسایل خود در اطراف خیابان، با اعتراض و نارضایتی بسیاری از شهروندان و عابران پیاده مواجه میشوند. این اعتراضات باعث شده است تا شرکتها و استارتاپهای فراوانی به فکر نوآوری و طراحی اسکوترها و دوچرخههای برقی هوشمند بیفتند.
شرکتهایی مانند Spin، Helbiz، Beam و Voi در حال آزمایش سیستمهای مبتنی بر دوربین هستند که توسط Drover AI و Luna ساخته شدهاند. به کمک این سیستمها، وسایل نقلیه اشتراکی قدرت تشخیص حرکت عابران پیاده و برخورد با آنها را پیدا میکنند؛ و میتوانند به سرعت متوقف شوند.
این سیستم حمل و نقل هوشمند، میتواند هزینههای بسیاری را در زمینه خطرات میکروموبیلیتی کاهش دهد. «هوراس ددیو- Horace Dediu »، تحلیلگر صنعتی در اینباره میگوید: «داشتن حسگرهای اضافی در وسایل نقلیه میکروموبیلیتی راه را برای کسب درآمد از دادهها و اطلاعات باز میکند.»
وی در اینباره توضیح میدهد:« با قرار دادن دوربین در جلو و عقب خودروهای میکروموبیلیتی، شرکتها میتوانند از شهر و شیوه رفت و آمد در آن تصویربرداری کنند. اگر این سیستمهای هوشمند بتوانند پیادهروها و خطوط عابر پیاده را شناسایی نمایند، مطمئناً میتوانند اطلاعات مفیدی درباره شرایط خیابانها جمع آوری کنند. سپس شرکتهای میکروموبیلیتی میتوانند این اطلاعات را به شرکتهای نقشهبرداری مانند گوگل بفروشند. و به آنها اجازه دهند جهان را کمی بهتر به تصویر بکشند. یا این دادهها را در اختیار شهرداری و شرکتهای ساخت و ساز قرار دهند تا اقدامات موثر برای بهبود وضعیت خیابانها صورت بگیرد.»
اگربه خواندن مقاله به زبان انگلیسی عادت دارید، این مقاله مکنزی را در مورد آینده میکروموبیلیتی از دست ندهید : اینجا را کلید کنید
میکروموبیلیتی و ادغام نرم افزارها
«هوراس ددیو» تحلیلگر صنعت درباره آینده سیستم میکروموبیلیتی ادعای دیگری نیز مطرح میکند:« به نظر میرسد که سال 2023، سال ادغام نرم افزارها با وسایل نقلیه هوشند است. در حال حاضر برنامههای حملونقل و نقشهبرداری مانند Google Maps و Moovit شروع به ارائه گزینههای میکروموبیلیتی کردهاند و راههای متعددی را برای رسیدن به مقصد به کاربران ارائه میدهند. این نوع ادغام باید تا جایی تقویت شود که برنامههایی مانند Maps به عنوان یک موتور جستجو عمل کنند. و به شما این امکان را بدهند تا در عرض چند ثانیه، به روشهای رفت و آمد مختلف در مقاصد خود دسترسی پیدا کنید.»
دانلود اپلیکیشن زیرو، از اینجا
حمل و نقل هوشمند یک کسب و کار سودآور است، برای اینکه بیشتر بدانید اینجا را کلید کنید